BBM3410-MINGGU 3-BAHAN ASAS
GRAFIK
RUJUKAN: Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia dalam Bahasa. Serdang:Penerbit UPM.
BUNTING/BANNER
Huraian |
· Banner
ialah suatu media promosi atau publikasi yang dicetak menggunakan print digital
dengan ukuran tertentu · Berbentuk portrait atau vertical bertujuan untuk menjual ataupun memperkenalkan
sesuatu kepada khalayak. · Elemen pertama ialah elemen kesesuaian. Di dalam banner itu terdapat atlet sukan yang memegang kasut sukan. Oleh
itu, penggunaan foto atlet ini sesuai dengan pengiklanan kasut sukan. · Seterusnya ialah elemen keseimbangan. Keseimbangan ini dapat dilihat
melalui sisi atas dan bawah seimbang kerana mempunyai teks. · Selain itu, elemen teks. Elemen ini juga memainkan peranan penting
untuk menyampaikan mesej kepada pembaca dengan jelas dan mudah. Penggunaan font Anton dan saiz 293 pt telah
digunakan di dalam grafik ini dan perkataan ‘RAYA SALE !!!’ di atas
menekankan kepada pelanggan bahawa terdapat jualan yang murah untuk kasut
sukan. ·
Elemen mudah juga terdapat di dalam banner ini. Hal ini dikatakan demikian kerana jika masyarakat
melihat banner ini, mereka akan mengetahui bahawa syarikat ini mempromosikan
jualan kasut sukan. Perkara ini dapat dibuktikan kerana foto atlet sukan
dengan kasut. Oleh itu, masyarakat mengetahui bahawa syarikat ‘K’ ini membuat
jualan kasut sukan.
|
PAMPHLET
Huraian |
· Pamplet
boleh terdiri daripada sehelai kertas yang dicetak di kedua sisi dan dilipat
menjadi dua, pada pertiga, atau keempat, disebut sebagai risalah atau mungkin
terdiri dari beberapa halaman yang dilipat dua dan pelana dijepit pada
lipatan untuk buat buku ringkas. ·
Elemen keseimbangan dapat dilihat pada ketiga-tiga lipatan pamplet itu melalui sisi atas, bawah dan tepi dengan logo,
kasut dengan tulisan. · Bagi elemen teks pula, ia menggunakan saiz dan jenis font yang sesuai. Huruf ‘K’ besar di
dalam pamplet itu akan menyebabkan
pembeli mengetahui identiti syarikat yang mengeluarkan produk tersebut. Perkara
ini penting kepada masyarakat untuk membacanya dengan jelas. · Seterusnya ialah elemen warna. Warna kuning, putih dan hitam di dalam pamplet itu amat membantu masyarakat
untuk membacanya. Contohnya perkataan ‘NEW DESIGN’ di warna tetapi perkataan
‘FOR YOU’ tidak diwarnakan. Hal ini kerana syarikat ini ingin menyampaikan
mesej kepada pembeli bahawa mereka telah melancarkan reka bentuk kasut sukan
yang baharu. Tidak lupa juga, latar belakang setiap lipatan pamplet tersebut tidak menenggelamkan
teks dan grafik di dalam pamplet
itu. · Akhir sekali, elemen mudah. Hal ini dapat dikatakan apabila masyarakat
melihat pamplet ini, mereka
mengetahui bahawa syarikat ini sedang mengiklankan kasut sukan. Hal ini mesej
dengan grafik dapat difahami oleh pembaca dengan sekali pandang. |
h1POSTER
Huraian |
· Poster – Satu design
grafik yang terkandung gambar dan terdapat kata-kata pada atas kertas yang
ukurannya besar. · Kandungannya pula memuatkan tentang informasi serta
maklumat. · Ditampal pada tempat-tempat umum agar dapat dilihat dan
dibaca oleh orang ramai. · Tujuan – Memberikan informasi, mengajak orang ramai
untuk ·
Poster ini mengetengahkan elemen keseimbangan, teks
serta warna. ·
Elemen keseimbangan penting untuk tampil dalam
mana-mana poster. · Objek yang berada di atas poster kelihatan lebih
dominan dari objek yang berada di bawah poster. · Elemen rumput yang dapat dilihat pada poster sudah
menunjukkan wujud keseimbangan antara alam semesta yang berkolaborasi dengan
langit di atas. · Walaupun kedudukan kasut tidak kelihatan berada pada
tengah-tengah poster, namun elemen tulisan yang ada serta cahaya bulan yang
memenuhi ruang kiri dan kanan sudah mampu memaparkan elemen keseimbangan. · Saiz font yang digunakan mampu memberikan
pembaca untuk meneliti dengan mudah. · Bagi elemn warna pula, sangat menonjol warna kasut yang
digunakan tersebut bagi menarik perhatian orang ramai untuk terus melihat dan
membaca maklumat yang ada.
|
GAMBAR/FOTO
Huraian |
· Elemen
yang jelas digunakan adalah elemen teks. · Menggunakan
font dan saiz yang sesuai dan jelas
untuk dibaca. · Teks
yang digunakan menambah pemahaman kepada pembaca dimana produk tersebut
merupakan jenama baru dan meminta pembaca untuk membelinya segera. · Elemen
teks yang digunakan juga menjelaskan bahawa produk yang dikeluarkan adalah sport shoes atau kasut sukan yang
tahan lasak. |
BILLBOARD
Huraian |
· Billboard ( Papan Iklan ) – Billboard kebiasaannya akan terlihat pada
tempat yang sering menjadi tumpuan lalu-lalang ketika kesibukan berlaku. · Maklumat yang dipaparkan pula berbentuk ilustrasi dan
slogan untuk menarik minat pembaca untuk menoleh walau seketika. · Bentuknya yang besar dan tinggi ini sebenarnya
memberikan peranan yang penting kerana memudahkan orang ramai untuk mudah
mengenali dan melihat secara langsung tentang maklumat yang ditampilkan pada
billboard tersebut. · Billboard ini megetengahkan elemen teks, keseimbangan, warna, mudah dan
kesesuaian. · Bagi elemen teks , font yang wujud pada billboard tersebut
berukuran agak besar dan sesuai. ·
Pembaca akan mudah membacanya walaupun berada pada
jarak yang jauh. · Bagi keseimbangan pula, elemen yang ada saling
bergantungan antara satu sama lain. · Margin kiri dan kanan, serta atas dan bawah sememangnya
tepat digunakan. · Warna yang digunakan pula sangatlah sesuai. · Warna putih pada kasut jelas menunjukkan kekontrasan
dan penumpuan penuh akan diberikan pada kasut tersebut. · Orang ramai akan faham bahawa syarikat ini sebenarnya
berniaga kasut sukan. · Bagi memenuhi elemen kesesuaian pula, atlet yang sedang berlari adalah sesuai dengan latar yang digunakan. |
VIDEO
Huraian |
· Elemen
yang banyak digunakan adalah teks, kesesuaian dan mudah. · Elemen
teks yang menggunakan font dan saiz
font yang sesuai untuk menyampaikan mesej dengan baik kepada pembaca, sebagai
contoh teks 'Go Wild Go Further' yang menjelaskan bahawa produk kasut sesuai
digunakan ketika lasak. · Elemen
kesesuaian, setiap latar yang digunakan adalah sesuai dari segi font, foto dan warna. Hal ini kerana
ia memberikan makna terhadap setiap foto atau video. Sebagai contoh, poster
yang diletakkan dalam video menggunakan setiap latar yang sesuai untuk menggambarkan
kualiti produk kasut sukan. · Elemen
mudah, menggambarkan bahawa penglihatan seseorang yang melihat video tersebut
dipaparkan mudah difahami tanpa menimbulkan sebarang kekeliruan, sebagai
contoh kasut yang dipaparkan sesuai digunakan untuk aktiviti lasak seperti
aktiviti riadah.
|
Kehadiran
No comments:
Post a Comment